måndag 14 februari 2011

Helt klart det fränaste!

Igår var vi i lysvik och åkte hundspann. Jag, hjärtat, svärfar & Gunilla. Blev att gå upp tidigt igår och fara till Högboda och sen mot Lysvik. Redan 07:30 gick jag och baby ut genom lägenhetsdörrn för att skrapa bilen. I Lysvik var det kallt, det hade vart - 27grader på morgonen och var nog inte mindre än -25 när vi kom dit. Vi blev bjudna på kaffe och kaka i en kåta där dom eldade varmt. Fötterna var stelfrusna och knappt så dom kändes.. Efter fikat fick vi en rundvandring och hälsade på de 22 hundar de hade. Mkt fina och mysiga hundar måste jag säga. Vi fick hjälpa till att hämta hundarna, sela dom och spänna för dom vid släden. En släde drogs av 6 hundar och den andre av 5 stycken. Första rundan åkte Alf och Gunilla och under tiden gick jag och pudding en promenad för att gå upp värmen. Sen var det vår tur. Vart rikigt nervös i början. Men oj vad roligt det var! Och fort gick det inemellan. Nästan så det var svårt att sitta still. Imponerande vilken pli dom hade på hundarna och vad bra dom lyssnade. Jag åkte i spannen som gick längst fram och efter kom baby i full fart! Turen var mellan 5-6 km och tog ungefär 30 minuter. Efter vägen försökte ledarhundarna i mitt spann ta en egen väg så då blev det lite stopp. Erik (chafför på mitt spann) fick gå och rycka tag i dom lite och prata lite med dom då dom inte riktigt ville lyssna.. Då kom puddings spann ikapp och helt plötsligt hade jag ett stort hundnylle i ansiktet. En stor blöt varm puss fick jag.. Tur att dom är så goa. Det kittlades i magen och man satt bara och småfnissade hela färden. När vi alla åkt färdigt fick vi hjälpa till att sela av och sen dela ut "soppa" till alla voffingar. När förmiddan var slut i Lysvik åkte vi hemmåt mot Högboda där vi blev serverade spagetti & köttfärssås. Mumma!

En helt fantastisk upplevelse, helt klart obeskrivlig. Det roligaste & fränaste jag testat. Tack världens goaste Svärfar & Gunilla för den fina presenten och en underbar dag tillsammans med er.



Nu på förmiddan har jag och baby vart på stan och lunchat. Eftersom det är alla hjärtans dag så tyckte vi att vi var värda det. Synd att baby jobbar eftermiddan. Hade gärna sett en film och myst med han hela dagen och kvällen. Längtar redan till helgen! Då blir det mys med film & tända ljus. Fick ett jättefint halsband av pudding i fredags som en för tidig alla hjärtans dag present!

Idag får det bli att läsa ut "Aldrig mera äcklig" för att sedan börja på en ny jag lånat av mormor. Men nu blir det sista minutrarna på Cityakuten.


Trevlig alla hjärtans dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar