tisdag 11 oktober 2011

Övernattning på sjukhuset

Sebastian har under någon vecka börjat att bete sig konstigt, speciellt när det gäller maten. När maten ska serveras äter han ungefär hälften av måltiden innan han börjar veva, slåss, sparkas och skrika hysteriskt. Flera dagar/nätter har vi tyckt han har blivit värre och igår morse spydde han ner hela mig, sängen och sig själv. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och de bad oss att åka till Barnakuten på sjukhuset. Jag ringde älskling på jobbet. Jag packade ihop Sebben och mig själv och åkte för att hämta Johan på jobbet. Strax efter kl 09 kom vi in på barnakuten. Sebben blev undersökt ett par gånger, tempen togs men ingen feber fanns. Efter ett par timmar då läkarna inte vista vad som var fel på honom gav dom honom lavemang (?) även fast vi sagt att bajseriet fungerar och att han inte är hård i magen. Vi tjatade på dem att de skulle kolla honom i halsen. För det har verkat som om maten kväljt honom i flera dagar. Det senaste dygnet fram till igår fick jag knappt i honom 40 ml under varje måltid. Efter 6 timmar på barnakuten utan resultat ville de skicka hem oss. Men vi höll fast vid att något inte stämde. Tillslut beslutade de om att lägga in oss på avdelning 12 över natten och skickade oss för att ta prover på Sebben. Sebastian fick en sond satt i näsan då det misstänkte att han eventuellt hade problem med magmunnen. Innan varje måltid har de kollat genom sonden om han haft mat kvar i magen. Men ingenting har det fått upp vilket är jättebra. I natt vid 00 tiden fick han en alvedonsupp och han har både ätit och sovit bra hela natten. Dock fick jag och baby knö i en 90 cm säng då de inte kunde ta in en säng till pga brandriskt. Men det var iaf varmt och skönt! I morse åt Sebben bra och läkarundersökning igen. Där konstaterades att Sebben är lite svullen i körtlarna i halsen. Han snorar och hostar så antagligen har han haft vanligt halsont och har därför inte velat äta pga smärtan. Nu är vi hemma och Sebben beter sig fortfarande bra. De kommande 2 dygnen blir det alevedonsupp & koksaltlösning i näsan. Så mycket som jag grinade under dygnet igår har jag nog aldrig gjort. Tur att det var så enkelt som lite halsont. Synd bara dom inte kollade honom i halsen redan på barnakuten så kunde vi kankse sovit hemma inatt i stället? Barnakuten får tummen mer av mig och avdelning 12 får absolut tummen upp! Vilken fantastisk personal.

älsklingen & Sebben i väntan på läkare, barnakuten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar