fredag 30 augusti 2013

Viktökning

Idag är jag i v 13+5. Vet egentligen inte hur jag ska börja detta inlägg..

Bebisen jag bär i magen är ett ej planerat litet knyte men så efterlängtad redan och välkommen till världen. Vi har länge innan jag blev oplanerat gravid pratat om en bebis till. Så vi båda blev glada när jag plusade just oplanerat. Vi är nyfikna på vad det blir denna gång för liten figur och hur allt ska fungera med detta knyte.

Foglossningen har nu kommit vilket för mig osmidig. Promenaderna får jag lägga på hyllan vilket nästan gör mig lite illa till mods. Denna graviditeten började ordentligt runt v 6-7 med kraftig illamående och yrsel. Bm sa att jag skulle äta ofta men lite. Vilket jag gjorde, försökte hålla mig till endast nyttigt och undvika bröd osv. Jag är inte van att äta 6ggr/dagen utan snarare 2-3 gånger. Efter semestern då bröllopsklänningen skulle hämtas var det egentligen alla mina tankar började. Jag visste då att jag plussat lite på vågen men att prova klänningen gav mig både panik och gjorde mej ledsen. Min klänning jag kämpat för att få på mig, vilket satt perfekt när jag beställde den var nu för liten. Mitt bröllop kändes rasfärdigt! Sömmerskan lovade att göra vad hon kunde. Slutresultatet blev ett bröllop i en för trång klänning.

Efter bröllopet har vikten ökat i snabb takt, spelar ingen roll vad jag stoppar i mig. Jag försöker hålla mig till tallriksmodellen och godis på helgerna. Jag har alltid haft problem med vikt och lätt att gå upp. Men att jag i v 13+5 gått upp 10 kg känns hemskt och jag vet inte vart jag ska ta vägen snart! Var livrädd ett tag att jag kanske bar på två bebisar men  kub-testet garanterade oss en.

Att visa sig lättklädd för min älskade man eller gå i mina arbetskläder känns jobbigt. Känner mig redan i v 13+5 som en flodhäst. 

Drömmarna går varje natt och jag vaknar oftast ledsen eller stressad. Kan ligga vaken ett par timmar mitt i natten och tankarna bara snurrar. Drömmarna handlar oftast om att Johan lämnar mig för att jag blivit så tjock och sliten. Vaknade idag 04:10 av just en sådan dröm och har sedan dess inte orkat somna om. 

Jag försöker slå bort de där tankarna och undviker gärna spegeln. Häromdagen skulle jag investera i ett par fantastiskt vackra mammajeans från hm. Har länge velat ha dem och nu tänkte jag slå till när lönen ändå godtar det. Jeans har aldrig varit mitt favorit material då jag är en sådan som har "fel typ av kropp". Men ett par mammajeans som går över hela magen ska väl fungera? Tog med mig största storleken med en förhoppning om att behöva gå ner någon storlek. Vad händer, jo störta storleken var för liten! Om min värld rasade? Jag har inte ens en bebiskula på magen utan har 6 månader av min graviditet kvar. Jag ska gå höggravid under vintern. Vad ska jag sätta på mig? Jag känner mig förkrossad och är arg på mig själv att jag innan bröllopet inte såg till att gå bort mina kilon. Nu står jag här och allt är för sent. Jag väger idag 3 kg mindre än för två år sedan. 3 kg mindre än två dagar innan Sebastian kom till världen. Vad är det för fel, vad gör jag för fel?

Och att nu foglossningen gör att jag knappt kan röra på mig för mej ju inte att bli gladare. Jag har under många år i mitt liv kämpat med vikten. Slitit hårt med träning och dieter. Jag lovade mig själv då jag slitit röven av mig under 3 år (detta var precis innan jag blev med Sebben) att aldrig mer tillåta mig själv att bli så stor som jag var då. Efter 3 års slit hade jag lyckats gå ner 32 kg i vikt. Nu är jag snart där igen. Jag väger snart lika mkt som jag lovade mig själv att aldrig göra. Detta gör mig så besviken på mig själv. Tanken på att inte kunna göra något åt det förrän om ett halvår utan bara se vikten öka gör mig ledsen.

Att vara gravid är något man ska njuta av men hittills har inte så mkt vart bra, kraftig viktuppgång, foglossning och illamående. Jag är nog den enda som går upp i vikt av att må illa? Vad gör jag nu? Banta kan jag inte göra under min graviditet. Jag vill ju inte riskera barnet något.. Känner mig förkrossad!

(Vänster bild är tagen den månad jag blev med Sebben. Höger bild är tagen på min möhippa, 3 veckor in på denna graviditet). Skillnad 15 kg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar