tisdag 31 december 2013

Denna graviditet

Denna graviditet skiljer sej enormt jämfört med hur graviditeten med Sebastian var. Förutom foglossningen med Sebastian var hans graviditet hur fin som helst. Mådde illa endast två veckor runt vecka 8-10 och jobbade 50% från vecka 19 tills jag gick på havandeskapspenning. Inga förvärkar, inga direkta sömnproblem och jag kunde utan problem gått gravid någon månad till med honom.

Denna graviditet har dock slitigt mer på mig. Jag mådde tidigt illa, och länge. Vart tidigt sjukskriven pga det och när illamåendet väl släppte kom foglossningen. Sjukskriven 50% från vecka 15 och har redan nu vart sjukskriven 2 månader 100%. För två dagar sedan gick jag på havandeskapspenning. Denna gång har jag vart mer sliten och trött. Haft svårt att sova i flera veckor, svettas som en gris nattetid (även mkt på dagen) och de senaste två veckorna börjat må illa igen. Precis samma illamående som i början av graviditeten. Har en bebis i magen som lever rullan dygnet runt vilket självklart är mysigt. Med det kan även ibland bli jobbigt då jag väcks på natten av att det verkar vara fotbollsturnering i magen. 

Har mer ont i magen denna gång. Oftast på förmiddagen är jag stoppad till vad jag törs göra. Nära till toaletten är ett måste då jag oftast har mkt magknip då. Får flera gånger besöka toaletten akut innan det fram emot lunch/eftermiddagen släpper. Ingenting som påverkar bebisen som tur är!

Har även svårt att andas vilket jag också fick tidigt denna gång. Bebisen tycker på lungorna och ibland är det enda som hjälper att lägga sej ner på höger sida. Skuffa bort bebisen från lungorna. 

Foglossningen gör sig påmind mer eller mindre varje dag och jag har denna gång även ont av foglossningen i ljumskarna. Vilket gör att jag knappast orkar röra mig alls. Sebastian blir lidandes då Johan jobbar och hans mamma knappt orkar ta sig till lekparken. Att sen bo på våning 3/3 utan hiss med en liten son på 2 år och 4 månader som vill bli buren alla trappor upp gör inte saken bättre. 

Sammandragningarna har börjat, eller jag har haft dem ett par veckor. Magen blir stenhård, skinnet räcker inte till och det känns som huden ska spricka på mig. Värst är det mitt över magen strax under revbenen, där verkar inte huden kunna vidga sig alls. 

Ryggen värker och jag känner mig oftast jättetrött och sliten i axlar och nacke. Svårt att hitta en bekväm ställning att leva i då allt alltid gör lite ont. 

Jag ser fram emot slutet av denna graviditet så kroppen kan få återhämta sig till det normala. 

Nu börjar planering av förlossning, smärtstillande och förberedelser inför bebisens ankomst. Denna gång ska jag vara redo flera veckor innan då jag fått för mig bebisen kommer komma lite tidigare. Om två dar har jag gått hela vecka 32. Alltså 9 veckor kvar så hoppas jag att bebisen är hos oss.  

Dags att försöka få sig lite mer sömn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar